Indsatsplan Holstebro Kommune handler om beskyttelse af grundvandet i hele Holstebro Kommune. Planen beskriver de beskyttelsestiltag, som vurderes at være nødvendige ud over den generelle beskyttelse af grundvandet for at sikre, at forsyningen med rent drikkevand også i fremtiden kan baseres på rent grundvand.
I skemaet herunder er angivet de indsatser, som Holstebro Kommune er ansvarlige for. Hvor en indsats får betydning for en konkret sag, vil der altid blive foretaget en individuel vurdering i den pågældende sag. Indsatserne nr. 4 og 8 vil kun kunne fraviges ved meget vægtige samfundsmæssige begrundelser.
Emner | Holstebro Kommunes indsatser | Tidsfrist | |
Planlægning | 1. Gennem kommuneplanlægningen gives der indenfor indvindingsoplande til vandværker som udgangspunkt ikke tilladelse til etablering af nye virksomheder, som kan udgøre en risiko for grundvandet. | Løbende fra 2020 | |
2. Gennem lokalplanlægningen arbejdes der for, at allerede rammebelagte byområder i indvindingsoplandet til vandværkerne udnyttes på en sådan måde, at det udgør mindst mulig risiko for grundvandet. | Løbende fra 2020 | ||
3. Der må ikke ske en ændring af arealanvendelsen til en mere grundvandvandstruende art indenfor OSD og indvindingsoplande udenfor OSD, f.eks. i forbindelse med planlægning af byudvikling, udlægning af arealer til nye erhvervsområder mv. | Løbende fra 2020 | ||
4. Der gives ikke tilladelse til etablering af nye tankstationer indenfor BNBO. | Løbende fra 2020 | ||
5. Hvis etablering af nye spildevandsledninger eller andre ledningstraceer er påkrævet i BNBO, skal kommunen vurdere, om der er behov for skærpede krav ved etablering af ledningstraceer til spildevand, gylle mv. her. Der skal til enhver tid som minimum anvendes den bedst tænkelige teknologi mht. samlinger, tæthed m.v. | Løbende fra 2020 | ||
6. Ejendomme, der ligger indenfor indsatsområde og BNBO, og som har en miljømæssig uforsvarlig og utilstrækkelig rensning via nedsivning, skal have forbedret spildevandsrensning. | Løbende fra 2020 | ||
7. Overfladevand skal nedsives lokalt. For at undgå risiko for nedsivning af forurenet overfladevand samt mindske risiko for udvaskning af forurenende stoffer til grundvandet skal reglerne listet under afsnittet ”Punktkilder/Nedsivning af overflade vand” følges. | Løbende fra 2020 | ||
a. Inden for 25 m omkring indvindingsboringer til almene vandværker må der ikke etableres kontrolleret nedsivning af overfladevand. Der må som udgangspunkt ikke nedsives i faskine, men kun fra terræn, indenfor 300 meter zonen til almene vandforsyningsboringer. | |||
b. Inden for nitratfølsomt indvindingsopland (NFI) og boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) skal alle parkeringsarealer og kørearealer samt områder, hvor der oplagres eller håndteres olie eller kemikalier, være befæstet med tæt belægning, der er indrettet med fald mod afløb, hvorfra der sker kontrolleret afledning. Ved kontrolleret afledning forstås, at der med en tilladelse stilles konkrete vilkår til, hvorledes overfladevandet håndteres og afledes. | |||
c. Der gives ikke tilladelse til nedsivning fra nye vejanlæg indenfor BNBO og som udgangspunkt ikke indenfor 300 meter zone til vandværksboringer. | |||
d. Vand fra veje og parkeringsarealer skal nedsives via grønne arealer som grøfter og plæner, da det potentielt kan indeholde olie, tjærestoffer, PAH m.v. | |||
e. Ved etablering af nye vejanlæg indenfor indvindingsoplandet skal der til enhver tid anvendes den bedst tænkelige teknologi mht. samlinger, tæthed m.v. | |||
https://spildevandsplanholstebro.dk/administration/haandtering-af-regnvand-paa-egen-grund/retningslinier-for-nedsivning-af-overfladevand/ | |||
8. Der gives ikke tilladelse til nye vertikale varmeboringer eller til nye grundvandskøleanlæg indenfor OSD og indvindingsoplande. | Løbende fra 2020 | ||
9. Ved udtalelser til Region Midtjylland på råstofområdet, skal kommunen lægge vægt på, at der i forbindelse med afslutning af råstofindvinding indenfor OSD og indvindingsoplande udenfor OSD, herunder særligt følsomme indvindingsområder og BNBO, stilles vilkår om, at råstofgrave efterbehandles til en arealanvendelse, der så vidt muligt består af natur eller ekstensiv landbrugsdrift uden anvendelse af gødning og sprøjtemidler, og som tager nødvendigt hensyn til sikring af grundvandets kvalitet. | Løbende fra 2020 | ||
10. I forbindelse med kommuneplanlægningen vil kommunen udlægge nye skovrejsningsområder eller revidere eksisterende skovrejsningsområder i indsatsområde og BNBO. Det vil dog ske under hensyntagen til andre arealudlæg som f.eks. ”uønsket skovrejsning” og ”byzone”. | Løbende fra 2020 | ||
Administration på baggrund af retningslinjer | 11. Der må ikke anvendes sprøjtemidler på offentlige arealer indenfor OSD og indvindingsopland udenfor OSD. Der kan dog gøres undtagelse ved bekæmpelse af bjørneklo og i særlige tilfælde ved nyanlæg eller lignende. | Løbende fra 2020 | |
a. I fortsatte og fremadrettede forpagtningsaftaler på kommunalt ejede arealer indenfor OSD og indvindingsoplande til almene vandforsyninger indarbejdes vilkår om, at der ikke må anvendes sprøjtemidler. | |||
b. For arealer ejet af Holstebro Kommune, der ligger i OSD eller indvindingsopland udenfor OSD, skal der før evt. salg, tinglyses på arealerne, at der i fremtiden fortsat ikke må anvendes sprøjtemidler på arealerne. | |||
c. Områder indenfor sprøjtemiddelfølsomme indsatsområder, som Holstebro Kommune ejer, vedligeholder og/eller plejer, må der ikke anvendes sprøjtemidler. | |||
12. I fortsatte og fremadrettede forpagtningsaftaler på kommunalt ejede arealer indarbejdes vilkår om, at der indenfor nitratfølsomt indvindingsområde maksimalt må være en nitratudvaskning, der svarer til planteavlsniveau. | Løbende fra 2020 | ||
13. Der arbejdes for, at udbringning af affaldsprodukter efter en konkret vurdering forbydes indenfor 300 meter zone omkring vandværksboringer, indenfor nitratfølsomt indvindingsområde og grundvandsdannende oplande, jf. § 24 i miljøbeskyttelsesloven og § 30 i slambekendtgørelsen. | Løbende fra 2020 | ||
a. Der arbejdes for, at udbringning af affaldsprodukter efter en konkret vurdering forbydes indenfor 150 meter af boringer til ikke-almene vandværker og enkeltindvindere (private drikkevandsforsyninger). | |||
14. Der gives ikke tilladelse til nedgravede olietanke indenfor BNBO, og som udgangspunkt ej heller til at erstatte eksisterende nedgravede olietanke indenfor BNBO. | Løbende fra 2020 | ||
15. Administration af tilladelser til vandindvinding skal følge den til enhver tid besluttede administrationspraksis i Holstebro Kommune. | Løbende fra 2020 | ||
https://www.holstebro.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiles%2f1-borger%2fnatur-miljo%2fgrundvand%2fVandforsyningsplan_samlet-inkl-pr%c3%a6cisering.pdf | |||
b. Indenfor OSD og indvindingsoplande udenfor OSD gives der ikke tilladelse til indvinding af vand til havevandingsformål. | |||
c. I OSD og indvindingsoplande udenfor OSD er de dybe grundvandsmagasiner forbeholdt indvinding til almen drikkevandsforsyning. | |||
d. Ved fornyelse af indvindingstilladelser skal ansøger fremsende en boringsgodkendelse fra en sagkyndig med minimum A-bevis (brøndborer). Boringsgodkendelsen dokumenterer, at indvindingsanlægget lever op til den gældende lovgivning om indretning. | |||
Nitrat | 16. Forundersøgelse ved markboringer DGU nr. 64.440, 64.512, 64.655, 64.653, 65.803 og 74.542 beliggende i indsatsområde udenfor indvindingsopland i forhold til nitrat. | 2021 | |
17. Kommunen skal følge den overvågningsmodel og etapevise indsatsmodel, der er beskrevet i forhold til nitrat. Herunder at, | Løbende fra 2020 | ||
a. Såfremt nitratudviklingen i boringerne listet herover eller andre boringer beliggende i NFI udenfor indvindingsopland til et vandværk når aktionsgrænsen på mere end 50 mg/l nitrat i råvandet, skal kommunen igangsætte forundersøgelse i forhold til boringstilstand og arealanvendelse og evt. indgår frivillige aftaler om nitratreduktion. | |||
b. Såfremt det ikke er muligt at indgå frivillige aftaler med berørte parter i forhold til at nedbringe påvirkningen fra nitrat, kan kommunen påbyde rådighedsindskrænkninger efter miljøbeskyttelseslovens § 26 a. | |||
Sprøjtemidler og miljøfremmede stoffer | 18. Kommunen skal følge den trinvise overvågningsmodel, der er beskrevet i forhold til sprøjtemidler og miljøfremmede stoffer. Herunder at, | Løbende fra 2020 | |
a. Kommunen skal facilitere, at der påbegyndes drøftelser mellem Ejsing, Herrup, Mogenstrup, Ryde, Sandagergård, Sdr. Nissum og Ulfborg Vandværker og berøret lodsejere indenfor de respektive BNBO-afgrænsninger om muligheden for at indgå frivillige aftaler om restriktioner eller ophør med brugen af sprøjtemidler på arealerne. | Ultimo 2022 | ||
b. Såfremt det ikke er muligt at indgå frivillige aftaler med berørte parter i forhold til at nedbringe eller stoppe påvirkningen med sprøjtemidler, kan kommunen påbyde rådighedsindskrænkninger efter miljøbeskyttelseslovens § 24. | |||
19. Kommunen skal påse, at vandværkerne dækket af denne indsatsplan igangsætter oplysningskampagner for haveejere indenfor deres respektive indvindingsoplande om risiko ved anvendelse af sprøjtemidler. Særlig vigtigt i nærområdet til vandværket og i indsatsområderne. | Gentages hver 4. år. Første gang senest ultimo 2021 | ||
a. Kommunen skal igangsætte oplysningskampagne for haveejere indenfor OSD, men udenfor indvindingsopland, om risiko ved anvendelse af sprøjtemidler. | |||
Boringer og brønde | 20. Kommunen skal gennem den daglige administration sikre arbejdet med opsporing og udstedelse af påbud om sløjfning af ubenyttede brønde og boringer. | Løbende fra 2020 | |
a. Ved udarbejdelse af tilladelser til markvanding, skal ansøgers ejendom gennemgås, og registrerede boringer/brønde uden anvendelse skal afklares og påbydes sløjfet, hvis de stadig eksisterer og ikke er i anvendelse. | |||
Punktkilder | 21. Opfølgning overfor ulovlige olietanke både ved virksomheder og private. | Løbende fra 2020 | |
22. Kommunen skal indgå i dialog med Region Midtjylland om opprioritering af undersøgelse og oprydning af forurenede lokaliteter primært indenfor BNBO'er og indsatsområder. | Løbende fra 2020 | ||
23. Der må ikke findes vaske- og påfyldningspladser indenfor BNBO | Løbende fra 2020 | ||
a. Hvis der imod forventning findes eksisterende pladser indenfor BNBO skal disse nedlægges/flyttes. Kan der ikke indgås frivillig aftale mellem vandværk og lodsejer, kan der meddelelse påbud mod fuld erstatning. | Senest ultimo 2022 | ||
b. Der gives ikke tilladelse til etablering af nye pladser indenfor BNBO | Løbende fra 2020 | ||
Tilsyn | 24. Ved tilsyn med virksomheder og landbrugsejendomme skal et fokuspunkt være på grundvandsrelaterede forhold. | Løbende fra 2020 | |
25. Ved tilsyn kontrolleres det, at påfyldnings- og vaskepladser udenfor BNBO er indrettet efter nyeste lovgivning. | Løbende fra 2020 |